Artikel bragt i JydskeVestkysten den 10. november 2002

En anden måde at tale på

SKOLER: Interessen for girafsprog breder sig, også blandt lærere. Metoden vender op og ned på meget af vores vante tankegang.

Af Birthe Gaj Nielsen

Bliv ikke overrasket, hvis dit barn en dag svarer på en anden måde, end du er vant til, når du skælder ud. For eksempel: ”Når du siger sådan, bliver jeg ked af det, fordi jeg har brug for respekt og for at kunne bestemme selv. Vil du være villig til, at vi sætter os ned og snakker om det?” Eller: ”Er du vred, fordi du har brug for orden i dit hus?”

Det er ikkevoldelig kommunikation (IVK), populært kaldet girafsprog, og interessen for måden at kommunikere på og for livssynet, som metoden bygger på, breder sig stille og roligt. Og for hver gang girafsprogets ophavsmand, Marshall Rosenberg, er i Danmark, bliver der flere tilhængere, også blandt lærere.

Metoden tager udgangspunkt i, at vores behov er grundlæggende for alt. Uanset hvad vi gør, gør vi det for at tilgodese vores behov. Girafsprog er designet til at hjælpe os med at finde ud af, hvordan vi kan tilgodese alles behov - ved at udtrykke os ærligt og klart om, hvordan vi selv har det, og lytte indfølende til andre.
I modsætning til det står ulvesproget, der afspejler alle de uhensigtsmæssige tankemønstre, vi er vokset op med. Et livsfremmedgørende sprog, som Marshall Rosenberg kalder det.
Tænk på en person, som ikke er nem at omgås, en som driver dig til vanvid. Du kan gøre livet mere surt for dig selv ved at tænke på, hvad der er galt med vedkommende. Hvis du vil gøre dig selv mere ulykkelig, kan du sige det højt til personen. Hvis du vil have mere elendighed, kan du tænke på, hvad der er galt med dig selv, og derefter på, hvad andre tænker om dig. Jeg blev opdraget til at tænke på den måde: hvad der er rigtigt og forkert, passende og upassende, fortalte Marshall Rosenberg i denne uge 170 lærere forsamlet til 

KENDETEGN

Girafsprog:
-tager udgangspunkt i, hvad der rører sig i én selv og andre lige nu

-fokus på egne og andres følelser og behov

-får andre til at handle ved at fremsætte anmodninger.


Ulvesprog:
-
vurderer, fordømmer, kritiserer

-fokus på fejl, mangler, rigtigt/forkert og hvem der har ret

-får andre til at handle ved at give dem skyld, skam eller angst

konferencen ”Tidens børn – Fremtidens børn” i Haderslev.
Vi er også opdraget til at være lydige overfor autoriteter, ligesom vi er opdraget til, at vi fortjener belønning, hvis vi har gjort noget godt, og at vi fortjener at lide og blive straffet, hvis vi har gjort noget slemt. Alt det vil Marshall Rosenberg gerne gøre op med, så vi kan frigøre os fra de gamle programmeringer og undlade at give dem videre til så vel vore egne som andres børn.

Væk med straf

- Hvis vi holder af børn, anbefaler jeg, at vi ikke påvirker dem med bebrejdelser, kritik, straf, skyld, skam, pligt og nødvendighed. Og at vi ikke manipulerer dem til at handle ud fra frygten for disse ting. For det skaber forsvar og modstand i stedet for samarbejde. En anden uheldig strategi er at bruge belønning i forsøget på at få nogen til at gøre noget. Hvis I vil se, hvor det fungerer godt, så tag til en hundetræningsskole, lyder det sarkastisk fra den 68-årige amerikaner.

Lærerne modtager budskaberne skiftevis med latter, overraskelse og undren over, hvordan det kan lyde så rigtigt, når det samtidig vender op og ned på det kendte.

Motivationen til at gøre noget eller handle anderledes skal i stedet komme indefra, helhjertet og fuldstændig frivilligt. At børn for eksempel laver lektier og følger med i timerne, fordi de kan se, at det er berigende for dem at lære.

- Jeg ønsker kun, at folk gør noget, hvis de gør det villigt. Så den anden skal have tillid til, at du er ligeså optaget af at tilgodese hans behov som dine egne, siger Marshall Rosenberg.

Og det vækker genklang hos de mange skolefolk, der har taget imod indbydelsen fra CVU Sønderjylland, efter- og videreuddannelsen, til at få inspiration og idéer til den gode kommunikation. Lærere, der arbejder med specialundervisning udgør en stor del af deltagerne, men også andre har fundet vej.

- Det er dybt fascinerende, mener Jørgen Kusk, forstander på Aabæk Efterskole ved Aabenraa. - Jeg er opdraget til kæft trit og retning, mens man her forsøger at nå frem til barnets behov. Så man skal tænke på en helt anden måde, end den, jeg med mine 65 år er vant til, konstaterer han.

For en ting er, at deltagerne bliver introduceret til, hvordan de ved hjælp af modellens fire trin kan sige det, de har på hjerte, på en måde så det ikke opfattes som kritik. Den anden del består i at lytte med girafører, når der kommer et ulvesvar. Svar som: ”Nej!”, ”Du ved altid, hvad der er bedst” eller ”Hvorfor skulle jeg gøre det? Du er altid efter mig”.

- Jeg hører aldrig et nej. Jeg hører behovet bag nej’et. Uanset hvad den anden siger, hører jeg hans følelser og behov. På den måde hører vi skønheden bag hver eneste af ulvebeskederne, mener Marshall Rosenberg.

Med giraførerne på er det næste skridt at gætte på, hvad den anden føler og har behov for, og derefter lytte indfølende. Det er her, den virkelige kontakt mellem to mennesker opstår, den kontakt som Marshall Rosenberg altid stræber efter.

Ingen fjendebilleder

- Når vi klart ser, hvad der rører sig i den anden - uden fjendebilleder eller tanker om, hvad der er forkert ved ham - og når den anden forstår, hvad der rører sig i os, ønsker vi, at begges behov bliver tilgodeset på en fredelig måde. Så kommer løsningerne ofte af sig selv, erklærer han.

Og det hele lyder så let som ingenting, når det kommer fra ophavsmanden selv, krydret med talrige eksempler fra hans eget liv med IVK igennem 40 år.

- Man falder lidt på halen over hans måde at være på og tænker: Yes! Det ville være skønt, hvis verden var sådan. Men hvis bare man bliver opmærksom på, at det hænger sådan sammen, kan man arbejde videre, for eksempel i undervisningssituationer, hvor det ikke fungerer, lyder konklusionen fra Charlotte Mortensen, som er lærer på Sct. Michaels Skole i Kolding.

Hendes kollega Gitte Kjær Slot har umiddelbart svært ved at se, hvordan hun som idrætslærer skal få tid til at undervise, hvis hun skal være lydhør overfor alle elever, der ikke gider at deltage. Alligevel er hun opsat på at få Marshall Rosenberg til at besøge Sct. Michaels Skole, så alle lærere kan få et indblik i metoden.

- Det vender vores verdensbillede på hovedet. Men det ville være en stor gave at kunne give eleverne, hvis man selv kunne udøve det og også kunne lære eleverne det, mener hun.

Visionen er fred

Hvilket passer som hånd i handske til Marshall Rosenbergs drøm om fred i verden. En verden, hvor krig, vold og sult ikke eksisterer. Og med den drøm i kufferten har han i mange år rejst kloden rundt for at undervise, afholde workshops og mægle i konfliktområder. Han er opsat på at formidle, hvordan man skaber den nødvendige bevidsthed og kompetence til, at alles behov bliver tilgodeset på en fredelig måde. En af de grupper, der i særlig grad kan hjælpe i den proces, er lærere.

- Hvem ellers har så stor mulighed for at skabe fred i verden? Spørger Marshall Rosenberg og svarer selv:

Hvis der er nogen, der har mulighed for at ændre den næste generations bevidsthed og kompetencer, er det dem. De har stor indflydelse, fordi de er en væsentlig del af børnenes liv i mange år. Derfor opfylder det mit behov for mening med livet, når jeg arbejder med lærere. Jeg er sikker på, at IVK vil hjælpe dem i deres eget liv nu, herefter vil børnene få glæde af det, og på længere sigt vil det gavne verden.

© JydskeVestkysten og bladets fotografer og journalister har ophavsretten til artikler og fotos.

Det er tilladt at tage enkelte kopier på papir til privat brug.

 

IVK OG SKOLER

· Ingen har tal på, hvor mange danske skoler, der arbejder med IVK (ikkevoldelig kommunikation). JydskeVestkysten har kendskab til fem, hvor alle lærere er ved at lære IVK. Herudover har mange skoler fået en introduktion til metoden af en af landets tre certificerede trænere, enten i form af foredrag, en pædagogisk dag eller en temauge. Mens et ukendt antal lærere har IVK som personlig interesse.

· Bogen ”Goddag Giraf”, skrevet af Janne Hejgaard til voksne, der ønsker at lære børn fra børnehaveklasse til 3. klasse at tale girafsprog, er solgt i 1200 eksemplarer.

· Internationalt er der girafskole projekter i blandt andre Israel, Serbien, Palæstina, Italien, USA og Sverige.

· Hjemmesider på internettet: www.cnvc.org, www.cnvc.dk og www.giraf4connexion.dk

 

DE FIRE TRIN I IVK

1. Observere og udtrykke fakta

2. Udtrykke følelser

3. Udtrykke behov

4. Anmode om en handling

Modellen er udviklet af Marshall B. Rosenberg, stifter af Center for Nonviolent Communication i USA.